Rekabet analizi, özellikle pazarın ve rakip firmaların durumunu incelemek, anlamak ve analiz etmek için yapılan çalışmaların bütünü olarak isimlendirilebilir.
Rakip firmaların kuvvetli ve zayıf yönlerinin beraberinde, sektörde fark yaratan firmaları araştırmak, rakiplerin müşteri hizmetleriyle ilgili araştırmalar yapmak da bu çalışmaların içerisine dahildir. Aşağıdaki rehberimizi okuyarak, rekabet analizinin nasıl yapılabileceği hakkında bilgi alabilirsiniz.
Yeni trendleri rakiplerden önce yakalamak
Yeni trendleri takip etmek, sektördeki güncel gelişmeleri araştırmak ve bu tür konularda sektörünüzde öncü olmanız da rekabet stratejileri içerisinde yer alması gerekli olan konulardan biri. Yenilikler konusunda öncü olmanız marka değerinizi artıracağı gibi diğer şirketlerden da farklılaşmanızı sağlayacaktır.
Yenilikleri uygulamaya başladığınızda, müşterilerinize diğer firmaların sunmadığı hizmetleri ve fonksiyonları sunmaya başladığınız onların markanıza olan bakış açılarını da olumlu bir biçimde değiştirmeye başlayabilirsiniz. Sektörde öncü olmanız, marka değerinizi yükselttiği gibi marka bilinirliğinizin de artmasını sağlar.
Ürün ve hizmet kalitenizi artırın
Rekabet stratejileri hazırlarken, ürün ve hizmet niteliğini artırmayı da göz önünde bulundurmalısınız. Tüketicilere daha nitelikli ürünler sunmak marka değerinizi artıracak ögelerden biri.
Ürün niteliğini artırdığınızda, müşterilerinizin ürünlerinizden memnun kalma ihtimali de daha da artacağı için sonraki alışverişlerinde de yine bu ürünleri satın almak isteyeceklerdir. Özellikle rakiplerinizin ürünlerinden daha nitelikli ürünlere yönelmeniz, genel itibari ile kalitenin de artışını sağlayacaktır.
Ürün kalitesine ilave olarak müşterilerinize satıştan önce ve sonrasında sunduğunuz hizmetlerin de niteliğini artırmanız, müşterilerin uzun sürede sizi tercih etmelerini sağlayacaktır. Tüketiciler fiyat odaklı olsa da devamlı alışveriş yapacakları firmaları seçerken, onların problemlerini çözen ve onlara kolaylık sağlamayı başaran firmaları uzun sürede daha çok tercih etmekteler.
Bu nedenle de rakip firmaların sunduğundan daha etkili ve nitelikli bir hizmet sunmanız, alacağınız geri dönüşümleri de olumlu bir biçimde artıracaktır.
Müşteri hizmet niteliğini artırın
Rekabet stratejileri geliştirirken müşteri hizmet niteliğini artırma veya odaklanmanız önemli.
Hem satıştan önce hem de satış sonrasında müşterilere nitelikli hizmet vermek ve bu hizmetin niteliğini rakip şirketlerden çok daha iyi bir hale getirmek, uzun sürede sadık müşteriler kazanmanızı sağlarken, rekabette de öne geçmenizi sağlar.
Yukarıda da söz ettiğimiz gibi tüketiciler, kendi problemlerini çözen firmaları tercih ederler; çünkü firma onların problemlerini çözdüğünde, onların güvenlerini de kazanmış olur.
İlerleyen zamanlardaki alışverişlerinde de tüketiciler muhtemel bir sorun olduğunda işletmenin kendi problemlerini çözeceğini bildiği için, tekrar bu firmadan alışveriş yapmayı seçecektir.
Pazardaki boşluk ve fırsatları araştırın
Rekabette öne çıkmak için yapmanız gerekli olan çalışmalardan birisi de pazardaki boşluk ve fırsatları araştırmak olmalı. Rakip firmaların yönelmedikleri alanlara gitmek, onların yer almadıkları alanlarda yer almanız da farklı hedef kitlelere ulaşmanızı sağlayacaktır.
SEO ve Adwords çalışmalarınızda, rakip firmaların yönelmediği veya kullanmadığı anahtar kelimeler üzerinden reklamlar ve/ya içerikler hazırlamanız da pazardaki boşlukları doldurmanıza yardım edecektir.
Rekabet stratejileri hazırlarken, rekabet analizinde pazar araştırmasını yapmanız, bu bakımdan önemlidir. Pazarın mevcut durumunun beraberinde gelecektiki potansiyel genişleme sürecinde, hangi kanallara talebin yoğunlaşacağını araştırarak, bu bölümlere yatırımlar yaparak, rakip firmaların önüne geçebilirsiniz.
E-ticarette rekabeti neden takip etmeliyim?
İnternet piyasasının büyümesiyle birlikte pek çok firma internetten satış yapmaya başladığı için, rakip firmaların ne tür çalışmalar yaptıklarını analiz etmek ve anlamak, kendi iş stratejilerinizi belirlemenizi sağlayacağı gibi rekabette ne durumda olduğunuzu ve nasıl öne çıkabileceğinizi görmenizi sağlayacak olanakları da görmenizi sağlar.
Rakip firmaların yöneldikleri ve yönelmedikleri alanları analiz ederek, işinizin potansiyelini artırarak, rakiplerin önüne geçebilirsiniz. Bu nedenle de rekabeti takip etmek bir hayli önemlidir.